Journal of Amusement Mechanics

元TRPGプレイヤーがゲームシステムを中心に考察していきます。

Introduction

Tabletop Role-Playing Game(TRPG)は対話と共有されたルールに従って進める即興型のゲームジャンルの一つであり、ボードゲーム同様にアナログ環境でもプレイできる特徴がある。TRPGの要素としては、ルール・世界観・キャラクター・ゲームマスターなど挙げられるが、最も重要なものの一つがルールを構成するメカニクス(機構)である。TRPGの黎明期から現在に至るまで、数多のルールが提案あるいは実装されてきているが、それらを網羅的に評価した研究は限られている。そこで本稿では、これまでのTRPGで採用されてきたルールと、それらメカニクスが娯楽性に及ぼす影響について検討を行うことを目的とする。

 

Tabletop Role-Playing Game (TRPG) is a genre of improvisational games that are played in conversation and according to shared rules, and can be played in analog environments as well as board games. From the dawn of TRPG to the present, many rules have been proposed or implemented, but there is limited research that has comprehensively evaluated them. The purpose of this article is to examine the rules that have been used in TRPGs to date and the effects of these mechanics on amusementability.